Triada harmoniczna w tonacjach durowych

Dawid
2013-06-07 14:05:15
A A A

Prawdopodobnie nie istnieje idealna recepta na napisanie wspaniałego utworu muzycznego, ale są pewne techniki i sposoby, które właściwie zastosowane mogą nas przybliżyć do tego celu. Jednym z najbardziej podstawowych sposobów jest stosowanie triady harmonicznej (czasami również znanej jako: trzy akordy główne). Cała sprawa jest bardzo prosta i szybka do opanowania (zasadniczo wystarczy, że przeczytasz ten artykuł i możesz zacząć pisać). Ja pamiętam, że kiedy nauczyciel przedstawił mi tą technikę, pisanie całkiem znośnych kompozycji stało się o wiele prostsze. Dzisiaj zajmiemy użyciem owej triady w tonacjach durowych. Do dzieła!

Traiada Harmoniczna

Według definicji, triada harmoniczna to trzy trójdźwięki(tercjowe) zbudowane na pierwszym(I), czwartym(IV) i piątym(V) stopniu gamy, które są wykorzystywane do harmonizowania melodii. Przekładając to na język Polski, jest to nic innego jak "umiejętne" dodawanie akordów do istniejącej melodii.

Gamma Trójdźwięk Pierwszy (I) Trójdźwięk Czwarty (IV) Trójdźwięk Piąty (V)
C dur C dur F dur G dur
Cis dur Cis dur Fis dur Gis dur
D dur D dur G dur A dur
Dis dur Dis dur Gis dur B dur
E dur E dur A dur H dur
F dur F dur B dur C dur
Fis dur Fis dur H dur Cis dur
G dur G dur C dur D dur
Gis dur Gis dur Cis dur Dis dur
A dur A dur D dur E dur
B dur B dur Dis dur F dur
H dur H dur E dur Fis dur

Ważną cechą traiady harmonicznej jest to, że wykorzystuje, każdy dźwięk gammy. Dla przykładu, w gamie C dur, triada harmoniczna składa się z trójdźwięków: C-dur, F-dur i G dur:

Na sam koniec teorii dodam, że każdy stopień nosi własną nazwę:
  • Pierwszy(I) - trójdźwięk toniczny (T)
  • Czwarty (IV) - trójdźwięk subdominantowy (S)
  • Piąty (V) - trójdźwięk dominantowy (D)

Podstawy Kompozycji

Po pierwsze, żeby cokolwiek z harmonizować, musimy napisać melodię. Na chwilę obecną, naszym ograniczeniem będzie jedna gama w tonacji durowej. To jest moje 30 sekundowe "dzieło" napisane na potrzeby tego artykułu:

Gdy już mamy melodię możemy ją z harmonizować używając triady harmonicznej. Wspomnęliśmy wcześniej, że w triadzie występują wszystkie stopie gammy:

T = I III V
S = IV VI I'
D = V VII II'

Jedyne co nam teraz pozostaje to ustalić, która nuta należy do trójdźwięku tonicznego(T), która do trójdźwięku subdominantowego (S), a która do trójdźwięku dominantowego(D). 

Pierwsza nuta: C

Skoro jesteśmy w gamie C dur (brak krzyżyków i bemoli), dźwięk C jest pierwszym stopniem(I). Czyli może być albo podstawą w T albo dominantą w S. Biorąc pod uwagę, że jest to początek utworu warto całość zacząć T.

Druga nuta: E

W gamie C dur, dźwięk E będzie trzecim stopniem(III). Tutaj zbyt dużego wyboru nie mamy, ponieważ III występuje tylko w T.

Trzecia nuta: G

Dźwięk G w gamie C dur jest V stopniem. Czyli może być albo podstawą w D, albo dominantą w T.

Tym sposobem aż do końca. Ja zdecydowałem się na taki wzór:TTDS SSDS TSDT.Teraz jedyne co pozostaje to rozpisać wszystkona 4 głosy (Sopran, Alt, Tenor, Bas).Tu w żadnym wypadku nie chodzi o pisanie muzyki chóralnej!!! Tak po prostu opisuje się poszczególne części zapisu muzycznego np. sopran jest najwyższy i pełni funkcję melodii.

Do Chopin'a trochę daleko, ale nie jest to makabrą dla uszu, czyli podstawy są! Oczywiście, teraz możemy ewentualnie kombinować jak naszą kompozycje ulepszyć.Pamiętaj, że to są początki; nawet na Wikipedii pisze: "Wykorzystanie triady harmonicznej jest jednym ze sposobów, najprostszym, harmonizowania utworu." (http://pl.wikipedia.org/wiki/Triada_harmoniczna). Poniżej zamieszczam kilka przykładów jeżeli zechciałbyś/zechciałabyś jeszcze trochę sobiepo komponować. Jeżeli uważasz, że zrozumiałeś wszystko z tego artykułu, zapraszam Cię do następnej części pt. "Triada Harmonicznaw Tonacjach Durowych - Progresje". Owocnego Komponowania!

Dodaj tenor (T) i alt (A) do sopranu (S) i basu (B), tak żeby uzyskać triadę harmoniczną. Poszczególne głosy nie mogą się krzyżować tj. S musi być najwyższym głosem, A niższym, T jeszcze niższym i B najniższym.

1. Dodaj tenor (T) i alt (A) do sopranu (S) i basu (B), tak żeby uzyskać triadę harmoniczną. Poszczególne głosy nie mogą się krzyżować tj. S musi być najwyższym głosem, A niższym, T jeszcze niższym i B najniższym.

Wskazówka: Zwróć uwagę na to, że jesteś w tonacji F-dur, zacznij od basu.

E-Muzykowo.pl

2. Dodaj S, A, T do podanego basu. (Zachęcam Cię do podania sobie dwóch argumentów do każdego)

E-Muzykowo.pl

3. Dodaj A T B do S, tak żeby tworzyły nam Triadę Harmoniczną. Zharmonizuj każdą nutę na wszystkie możliwe sposoby.

Wskazówka: najpierw dodaj bas

E-Muzykowo.pl

O Autorze (Dawid)

E-Muzykowo.pl

Komentarze

Zaloguj się, aby dodawać komentarze