Im bardziej zagłębiamy się w muzykę, tym nasze ucho staje się coraz lepsze w wychwytywaniu i docenianiu bardziej wyrafinowanych dźwięków. Akordy septymowe są naturalną kontynuacją poszerzenia naszych muzycznych horyzontów z podstawowych trójdźwięków durowych i molowych do czteridźwięków. Poprawne użycie tych akordów nie tylko potrafi bardzo skutecznie podkolorować utwór, ale również dać nam (lub naszej widowni) odrobinę niespodzianek, które następnie można zamienić w prawdziwy "eargazm".
Odrobina Teorii
Budowa akordów septymowych jest prosta: biorzemy jakikolwiek trójdźwięk durowy lub molowy i dodajemy do niego (jak na to wskazuje sama nazwa) septymę; w wyniku czego dostajemy czterodźwięk. Septyma nie jest jednak interwałem czystym, a zatem może wystąpić w dwóch postaciach: jako septyma mała lub wielka.
W przypadku septymy małej mamy doczenia z czymś co jest pół durem pół molem np. C7+
Kiedy próbujemy oznaczyć akordy z septymą wielką, najczęściej stosujemy + np. C7+.
Praktyka
Poniższe diagramy prezentują
C7
D7
E7
G7
A7
H7
Jeżeli mamy do czynienia akordami barowymi puszczamy 4 palec tak, żeby nasz akord wyglądał w ten oto sposób (F7) :