Teoria
Akordy zawieszone to szczególny typ trójdźwięków. Jak zapewne wiesz, a jak nie wiesz to zaraz się dowiesz, zwykły akord jest zbudowany z: prymy, tercji i kwinty np. C-dur jest zbudowany z dźwięków C, E i G. Tercja (wielka) to interwał pomiędzy C i E (cis + d + dis + e), a kwinta to interwał pomiędzy C i G.

-sus-y są bardzo podobne z tą różnicą, że zamiast tercji mamy albo sekundę wielką, albo kwartę (czystą). W akordzie zawieszonym sus2, tercje zamieniamy na sekundę (wielka). Sekunda wielka ma to tylko 2 półtony, (cis, d) czyli C-D-G. Na pianinie wygląda tak:

Akord Csus4 (C-F-G) wyglada tak:

Praktyka
sus2
Teraz potrzebujemy ta sama filozofie przelozyc na gitare. Kontynu C (C-E-G-C-E):

A to jest C sus2 :

Słychać różnicę, prawda?
sus4
Jak już prawdopodobnie zgadłeś sus4 występuje wtedy kiedy zamienimy tercję na kwartę.
To jest zwykłe C:

To jest C sus4

Tabela akordów sus
sus2 | sus4 | |
---|---|---|
C | ![]() | |
C#/Db | ![]() | ![]() |
D | ![]() | |
D#/Eb | ![]() | |
E | ![]() | ![]() |
F | ![]() | |
F#/Gb | ![]() | ![]() |
G | ![]() | |
G#/Gb | ![]() | ![]() |
A | ![]() | ![]() |
B/A#/Hb | ![]() | ![]() |
H | ![]() | ![]() |
Mam nadzieje, że trochę przybliżyłem wam akordy typu sus i mam nadzieje, że każdy słyszy różnicę.
Have Fun!