Prawdopodobnie nie istnieje idealna recepta na napisanie wspaniałego utworu muzycznego, ale są pewne techniki i sposoby, które właściwie zastosowane mogą nas przybliżyć do tego celu. Jednym z najbardziej podstawowych sposobów jest stosowanie triady harmonicznej (czasami również znanej jako: trzy akordy główne). Cała sprawa jest bardzo prosta i szybka do opanowania (zasadniczo wystarczy, że przeczytasz ten artykuł i możesz zacząć pisać). Ja pamiętam, że kiedy nauczyciel przedstawił mi tą technikę, pisanie całkiem znośnych kompozycji stało się o wiele prostsze. Dzisiaj zajmiemy użyciem owej triady w tonacjach durowych. Do dzieła!
Traiada Harmoniczna
Według definicji, triada harmoniczna to trzy trójdźwięki(tercjowe) zbudowane na pierwszym(I), czwartym(IV) i piątym(V) stopniu gamy, które są wykorzystywane do harmonizowania melodii. Przekładając to na język Polski, jest to nic innego jak "umiejętne" dodawanie akordów do istniejącej melodii.
Gamma | Trójdźwięk Pierwszy (I) | Trójdźwięk Czwarty (IV) | Trójdźwięk Piąty (V) |
---|---|---|---|
C dur | C dur | F dur | G dur |
Cis dur | Cis dur | Fis dur | Gis dur |
D dur | D dur | G dur | A dur |
Dis dur | Dis dur | Gis dur | B dur |
E dur | E dur | A dur | H dur |
F dur | F dur | B dur | C dur |
Fis dur | Fis dur | H dur | Cis dur |
G dur | G dur | C dur | D dur |
Gis dur | Gis dur | Cis dur | Dis dur |
A dur | A dur | D dur | E dur |
B dur | B dur | Dis dur | F dur |
H dur | H dur | E dur | Fis dur |
Ważną cechą traiady harmonicznej jest to, że wykorzystuje, każdy dźwięk gammy. Dla przykładu, w gamie C dur, triada harmoniczna składa się z trójdźwięków: C-dur, F-dur i G dur:
- Pierwszy(I) - trójdźwięk toniczny (T)
- Czwarty (IV) - trójdźwięk subdominantowy (S)
- Piąty (V) - trójdźwięk dominantowy (D)
Podstawy Kompozycji
Po pierwsze, żeby cokolwiek z harmonizować, musimy napisać melodię. Na chwilę obecną, naszym ograniczeniem będzie jedna gama w tonacji durowej. To jest moje 30 sekundowe "dzieło" napisane na potrzeby tego artykułu:
Gdy już mamy melodię możemy ją z harmonizować używając triady harmonicznej. Wspomnęliśmy wcześniej, że w triadzie występują wszystkie stopie gammy:
T = I III V
S = IV VI I'
D = V VII II'
Jedyne co nam teraz pozostaje to ustalić, która nuta należy do trójdźwięku tonicznego(T), która do trójdźwięku subdominantowego (S), a która do trójdźwięku dominantowego(D).
Pierwsza nuta: C
Skoro jesteśmy w gamie C dur (brak krzyżyków i bemoli), dźwięk C jest pierwszym stopniem(I). Czyli może być albo podstawą w T albo dominantą w S. Biorąc pod uwagę, że jest to początek utworu warto całość zacząć T.
Druga nuta: E
W gamie C dur, dźwięk E będzie trzecim stopniem(III). Tutaj zbyt dużego wyboru nie mamy, ponieważ III występuje tylko w T.
Trzecia nuta: G
Dźwięk G w gamie C dur jest V stopniem. Czyli może być albo podstawą w D, albo dominantą w T.
Tym sposobem aż do końca. Ja zdecydowałem się na taki wzór:TTDS SSDS TSDT.Teraz jedyne co pozostaje to rozpisać wszystkona 4 głosy (Sopran, Alt, Tenor, Bas).Tu w żadnym wypadku nie chodzi o pisanie muzyki chóralnej!!! Tak po prostu opisuje się poszczególne części zapisu muzycznego np. sopran jest najwyższy i pełni funkcję melodii.
Do Chopin'a trochę daleko, ale nie jest to makabrą dla uszu, czyli podstawy są! Oczywiście, teraz możemy ewentualnie kombinować jak naszą kompozycje ulepszyć.Pamiętaj, że to są początki; nawet na Wikipedii pisze: "Wykorzystanie triady harmonicznej jest jednym ze sposobów, najprostszym, harmonizowania utworu." (http://pl.wikipedia.org/wiki/Triada_harmoniczna). Poniżej zamieszczam kilka przykładów jeżeli zechciałbyś/zechciałabyś jeszcze trochę sobiepo komponować. Jeżeli uważasz, że zrozumiałeś wszystko z tego artykułu, zapraszam Cię do następnej części pt. "Triada Harmonicznaw Tonacjach Durowych - Progresje". Owocnego Komponowania!
Dodaj tenor (T) i alt (A) do sopranu (S) i basu (B), tak żeby uzyskać triadę harmoniczną. Poszczególne głosy nie mogą się krzyżować tj. S musi być najwyższym głosem, A niższym, T jeszcze niższym i B najniższym.
1. Dodaj tenor (T) i alt (A) do sopranu (S) i basu (B), tak żeby uzyskać triadę harmoniczną. Poszczególne głosy nie mogą się krzyżować tj. S musi być najwyższym głosem, A niższym, T jeszcze niższym i B najniższym.
Wskazówka: Zwróć uwagę na to, że jesteś w tonacji F-dur, zacznij od basu.
2. Dodaj S, A, T do podanego basu. (Zachęcam Cię do podania sobie dwóch argumentów do każdego)
3. Dodaj A T B do S, tak żeby tworzyły nam Triadę Harmoniczną. Zharmonizuj każdą nutę na wszystkie możliwe sposoby.
Wskazówka: najpierw dodaj bas
Komentarze