Kiedy już opanujemy łapanie "prostych" chwytów i mamy serdecznie dosyć grania prostych piosenek przychodzi czas na zgłębienie tajemnicy chwytów barowych. Chwyty barowe wymagają mocniejszego uścisku i dlatego są trudniejsze w łapaniu. Jednak istnieje kilka technik, przedstawionych w poniższym artykule, które pomogą Ci je łapać. Ten artykuł skupi się na pierwszej grupie akordów molowych tzw. chwytów barowych dolnych, które są przesunięciem chwytu a-moll.
Proste ćwiczenie: mając gitarę w ręku przyłóż palec wskazujący do gryfu, tak aby złapać struny A D G H/B E (pamiętaj, żeby zrobić to pierwszym(wskazującym) palcem palcem), jak na obrazku poniżej. Przejdź w ten sposób przez wszystkie 12 progów.
Okazuje się, że ta poprzeczka to nie taka łatwa sprawa. Pierwszą rzeczą, którą możesz zrobić to przyciśniąć pudło do siebie tworząc prostą dźwignię jak na obrazku poniżej:
Teraz złap akord a-moll:
- A moll (na czerwono) zmieniamy palce z 1 2 3 na 2 3 4
- Przesuwamy palce o jeden próg
- Palcem nr. 1 robimy poprzeczkę na pierwszym progu i mamy B moll (na biało) :
Zauważ, że jedyne struny z poprzeczki, które muszą brzmieć to A i E, pozostałe to przesuniety a-moll. Struny E staramy się nie grać.
H moll:
C moll:
Cis moll:
D Moll (barowy) :
Dis Moll:
To jest najłatwiejszy rodzaj chwytów barowych, bo nie wymagają aż tak dużego uścisku.
Powodzenia!
O Autorze (Dawid)


Komentarze